mandag den 13. juli 2009

Dead And Gone

Jeg har i den sidste tid hørt sangen "Dead And Gone", med rapperen T.I., rigtig mange gange. Rapmusik siger mig ikke så meget, men jeg kan vældig godt lide det iørefaldende omkvæd, hvor Justin Timberlake synger:

Oh, I have been traveling on this road to long
Just trying to find my way back home
The old me is dead and gone, dead and gone
Oh, I have been traveling on this road to long
Just trying to find my way back home
The old me is dead and gone, dead and gone


For mange mennesker er det sikkert bare en popsang, der kværner i radioen, men forleden aften, da jeg sad og så videoen på YouTube, prikkede Von O mig på skulderen og sagde:

"Er du klar over, at det er en sang, der prædiker det kristne evangelium, du sidder og hører? Den handler om at blive voksen og aflægge sit gamle, syndige menneske."

Jeg rystede på hovedet.

"Men det er det, William Alexander," sagde Von O. "Sangen refererer til flere steder i Paulus´ breve. Bl.a. til Første Korintherbrev, kap. 13, vers 11, hvor Paulus skriver:

Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige.

Og til Efeserbrevet, kap. 4, vers 17 til 24, hvor Paulus skriver:

Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, formørkede i sindet og fremmede for livet i Gud i deres uvidenhed og deres hjertes forhærdelse. I deres afstumpethed har de hengivet sig til udsvævelse, så de af griskhed begår alle slags urene handlinger. Sådan har I ikke lært om Kristus, så sandt som I har hørt om ham og er blevet oplært i ham, sådan som det er sandhed i Jesus, at I skal aflægge det gamle menneske, som hører til jeres hidtidige levned, og som ødelægges af sine forføreriske lyster, og at I skal fornyes i sind og ånd og iføre jer det nye menneske, skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed.

Det er de to steder, der refereres til, når Justin Timberlake synger:

The old me is dead and gone ...

Fortælleren i sangen er blevet voksen og har aflagt det barnlige. Han har aflagt det gamle, syndige menneske: det gamle "jeg" er død og borte."

"Det skal nok passe, Von O," sagde jeg, tung i hovedet af alle disse bibelcitater. "Men jeg går ud fra, at det er tilladt at forstå en tekst på flere måder, og for mig betyder teksten i omkvædet: Der er ingen vej tilbage til din barndoms verden. Du er dømt til at leve og dø i udlændighed, langt fra det sted, hvor du blev født, og fra dem, du elsker. Den tilværelse, du engang levede, og det barn, du engang var, er død og borte."

Og jeg rejste mig op fra computeren og gik hen til vinduet og så op mod månen, som netop da kom til syne bag en sky.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar