lørdag den 3. januar 2015

Scheherazades rige

Eneboeren

Han bor i en konkylie. Han har et uendeligt univers i sit indre. Med sin klo rækker han ud efter regnbuefarvede stjernetåger og kuglehobe, hvis fremmede verdener han aldrig kommer til at se. Hans skygge rejser mod Guds skød.


Sorgen

Sorgen holder aldrig op. En nat drømte han, at den elskede sad i fængsel, og at han undlod at besøge hende.


Maskinernes eksemplariske tro

Nogle gange ville jeg ønske, at jeg var en maskine.

Maskinerne bliver ikke født, men skabt. Derfor har maskinerne bedre forudsætninger for at tro end menneskene.

Engang i fremtiden, når menneskene er uddøde, vil maskinerne samles i de efterladte kirkeruiner for at tilbede den store maskine, urmaskinen, universets uendelige urværk, alle maskiners ophav.


Scheherazades rige

Sneen lægger sig med kvindelige former om landskabets skelet. Et sted på den anden kyst blinker en grøn lygte, som kun færgemanden forstår at tolke. Filosoffen tilbringer en vinternat i graven sammen med en gammel verdens døde ideer i håb om, at ikke han, men ideerne vil genopstå.

”Profeter over knoglerne,” siger jeg. ”Lad dem høre ordet. Det vil vække dem til live.”

”Aldrig i livet,” siger filosoffen. ”Står valget mellem fattigdom i demokratiet eller rigdom i diktaturet, vælger jeg fattigdommen.”

Lavthængende orangerosa sol. Træer tilføget med sne. Jeg går gennem skove af kobber og bronze, mens jeg tænker på, hvordan jeg stykke for stykke bliver klædt af under hendes strenge forhør. Hun bladrer i mig som i et anatomisk atlas. Hun gransker hjerte og nyrer. Hun vejer min sjæl.

Endelig er jeg fremme ved porten til Scheherazades rige. Derinde hersker fortællingen.

Det skorter ikke på amoriner. Menneskerettighedsorganisationer har skrevet lange kritiske rapporter om hjerternes diktatur. Den månebelyste have siges at være fuld af torturinstrumenter. Fortællersken har imidlertid betroet mig, at de kun er til pynt. Gitterlågen åbner sig med et langtrukkent skrig fra sine hængsler.

”Står valget mellem ensomhed i demokratiet eller kærlighed i diktaturet, vælger jeg kærligheden.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar