søndag den 28. februar 2010

Den blufærdige sandhed

Den blufærdige sandhed

For efterhånden et godt stykke tid siden, da jeg endnu troede, at billedkunst måske kunne blive min levevej her på jorden, deltog jeg i et tegnekursus. Vi tegnede bl.a. lidt croquis, og det var da meget sjovt, undtagen den dag modellen var en mand.

En af mine medkursister viste sig hurtigt at være en Karl Smart-type, dvs. en kæk ungersvend som på en højtskrydende facon udtalte sig om emner, han tydeligvis ikke havde megen viden om. Jeg synes desværre, at der bliver flere og flere af den slags typer i vores samfund. Og at de råber højere og højere. Det er, for at udtrykke det på jysk, lidt træls. Gad vide, om det har noget at gøre med vores undervisningssystem? Nå, men lad os bare kalde denne min højtskrydende medkursist ved hans rette navn, nemlig Karl Smart.

På kurset lærte vi også lidt om perspektivtegning. I den forbindelse udtalte Karl Smart, at han bare ikke kunne forstå, at billedkunstnerne havde været så længe om at opdage perspektivet. Det er jo indlysende, mente han, at jo længere væk en genstand er fra iagttageren, jo mindre forekommer den ham at være. Ligeledes er det indlysende, at linier, der er vandrette og parallelle, mødes i et forsvindingspunkt på horisontlinien. Hvor var folk bare dumme, at de ikke før renæssancen havde kunnet indse det. Sandheden lå jo lige for. Det var jo bare at åbne gluggerne. Han selv havde vidst det fra dag ét.

Jeg har Karl Smart mistænkt for, at han ligeledes synes, at det er indlysende
  1. At det er jorden, der bevæger sig rundt om solen (og ikke omvendt)
  2. At det er den samme kraft der får et æble til at falde til jorden, som får månen til at blive i sin bane om jorden
  3. At dyrene og mennesket ikke blev skabt på den femte og sjette dag, som skildret i Første Mosebog, men er resultatet af en udvikling over millioner af år
  4. At masse er ækvivalent med energi.

Jeg kan høre ham sige det: Sandheden ligger jo lige for. Det er jo bare at åbne gluggerne. Han selv har vidst det fra dag ét.

Men jeg må desværre skuffe Karl Smart. Sandheden ligger ikke lige for. Det er ikke bare at åbne gluggerne. Sandheden har det nemlig med at skjule sig for os mennesker, næsten som var den en blufærdig kvinde. Og tænk engang, det kræver faktisk en lille smule ydmyghed at få adgang til hendes boudoir og at få lov til at se hende nøgen — eller som Gud har skabt hende, om man vil. Hun lukker nemlig ikke op for enhver, og slet ikke for Karl Smart.

Eller sagt på en anden måde: det er kun de ensomme ulve, genierne, de bedste hjerner iblandt menneskene, som efter mange års hårdt arbejde er i stand til at afdække sandheden.

Opdagelsen og formuleringen af linearperspektivet krævede således begavelser som Filippo Brunelleschi, Leon Battista Alberti og Piero della Francesca. Det heliocentriske verdensbilledes konsolidering krævede begavelser som Kopernikus, Kepler og Galilei. Tyngdelovens formulering krævede en begavelse som Newton. Evolutionsteoriens formulering krævede en begavelse som Darwin. Og endelig krævede E=mc² en begavelse som Einstein.

De mænd har om nogen tænkt dybt over tilværelsens gåde. Nogle gange synes jeg endda, at al denne tænkning næsten har vansiret deres fysiognomi. Prøv f.eks. at se på de gådefulde fotografier af Darwin. Se, hvor dybt inde i de mørke øjenhuler hans øjne befinder sig. Stakkels mand, selv når han var hos fotografen, kunne han ikke lade være med at tænke, og han er således foreviget for eftertiden dybt hensunket i tanker.

Jeg tror, at der stadig ligger mange sandheder og venter på at blive afdækket af menneskeheden. Og at de vil være lige så store som de ovenfor nævnte. Så hvis du er en sandhedssøgende hund ligesom Von O og mig, så er det bare om at komme i gang.

Men når du som en gammel gråhåret herre efter mange års slid en dag publicerer din enestående opdagelse, må du finde dig i, at den tilsyneladende evigt unge Karl Smart kommer forbi og siger:

"Hej bedstefar! Det, du har opdaget, er jo indlysende. Hvor er folk dog bare dumme, at de ikke har opdaget det noget før. Sandheden ligger jo lige for. Det er bare at åbne gluggerne. Jeg selv har vidst det fra dag ét."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar