onsdag den 16. december 2009

Profeten Arakial og englene på de svævende kugler

Profeten Arakial i den revnede ørken

1. Profeten Arakial

I mine drømme antager jeg nogle gange skikkelse af profeten Arakial; en gammel mand, der lever en eremit-tilværelse i en mærkelig ørken fuld af revner1. I lighed med de gammeltestamentlige profeter Esajas, Ezekiel og Daniel og den nytestamentlige profet Johannes2, modtager han åbenbaringer og ser sære syner. Det følgende er et af hans syner.

Englene på de svævende kugler

2. Englene på de svævende kugler

I den mørkeste time på rottens dag i frostens måned i de bristede forhåbningers år3, mens jeg levede i eksil i den revnede ørken, åbnede himlen sig, og jeg så guddomssyner. Jeg så nogle levende væsner, der lignede menneskesønner, komme imod mig på svævende kugler. Kuglerne havde en diameter på seks alen og et fingerspand4, og de lyste som brændende fakler i mørket. Nogle af menneskesønnerne så ud, som om de var af guld, andre af sølv, og atter andre af bronze. En af menneskesønnerne sagde til mig:

"Frygt ikke dine fjender, menneske. Lysets Gud har placeret bomber inden i dem. De vil springe på et i henhold til Guds plan nøje fastsat tidspunkt5. Der kan gå dage, måneder og år, kun Gud kender timen. Måske forstår du i din jordiske begrænsning ikke denne udsættelse af tidspunktet, men sandheden er, at alle mennesker, selv de onde, gør nyttige ting; først når dine fjender er holdt op med at tjene dig, eksploderer bomben i deres indre, og de dør. Indtil da vil du være beskyttet mod dine fjender af den englevagt med lysskjolde, Gud har sat omkring dig."

Men en af mine fjender havde ikke en bombe i sit indre. Jeg gjorde menneskesønnerne opmærksom på dette, og uden at min fjende bemærkede noget, så jeg, hvordan menneskesønnerne stak to metalrør ind i hans kød; lyn slog ud fra rørenes ender og forbandt de to metalrør med hinanden; bomben var nu aktiveret.

1. Revnerne kan måske tolkes som et symbol på, at Arakials tilværelse er "gået i stykker", og at han gennemlever en personlig krise.

2. Her tænkes på den Johannes, der på øen Patmos modtog den åbenbaring, der skulle blive til den sidste tekst i Bibelen.

3. En nærmere tidsfæstelse iht. den gregorianske kalender er desværre ikke mulig. Årstiden er tilsyneladende vinter.

4. Goliats højde, jf. 1 Sam 17,4.

5. Ifølge Arakials vision er det, der sker, når et menneske dør, i virkeligheden det, at Guds tidsindstillede bombe springer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar