I drømme bliver vores hovedperson født igen og igen. Der
findes ikke den mulige eller umulige form, han ikke har set dagens lys i. I et
liv fik han lov til at udleve sin kvindelige side og var en aflåst dør, hvortil
ingen nøgle passede. I et andet liv fik han lov til at udleve sin mandlige side
og var en nøgle, som ikke passede til nogen lås. Man kunne fylde en bog af
omfang som Tusind og én nat med hans
mange liv, som om det ikke var ham selv, men Scheherazade, som var ophavsmand
til dem, men for ikke at trætte læseren unødigt vil vi stoppe her, for modsat
de østerlandske eventyr virker hans mange liv som skåret over samme læst:
Temaet synes altid at være det samme: inkongruens. Det er på en gang en stor
sorg og en stor glæde for vores hovedperson. En sorg, fordi inkongruens set ud fra
det menneskelige perspektiv er det samme som ensomhed. En glæde, fordi tilværelsens
gåde netop ikke åbenbarer sig i tilfælde af kongruens, men i tilfælde af
inkongruens, og at han dermed bliver en del af denne, altså tilværelsens gåde. Ja,
lad os slå det fast: Vores hovedperson er en gåde, både for sig selv og for
andre. Ikke en stor gåde, men en lille som et skrøbeligt vagtelæg i den
inderste æske i et kinesisk æskesystem, igen et eksempel på inkongruens. Og
måske også af og til et irritationsmoment som en lille sten i skoen, man helst
var foruden, igen et eksempel på inkongruens. Men altså: Han er en gåde. Men han
er også gådens løsning. Den aflåste dør, han er i det ene liv, kan åbnes af den
nøgle, han er i det andet liv. Ulykken er, at de to liv ikke kan forenes, og at
der, når han vågner, ikke er to liv, hvor det første kunne forstås ud fra det
andet, men kun ét, hvor jegets definitive udslettelse for hvert af hans åndedrag
rykker nærmere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar