1.
Jeg drømte, at jeg var en blandt mange arvinger til et stort
og gammelt hus. Jeg så mine slægtninge ankomme i store flokke. De var store og
tykke på den selvtilfredse måde, som man kun ser bedsteborgere være det på
gamle, gulnede fotografier.
Jeg opholdt mig på loftet, som var fyldt med reoler, med gamle
og støvede bøger, og opmagasinerede møbler og vaser af forskellige størrelse og
udformning.
Jeg traf på en slægtning i mørket. Han sagde goddag og ville give mig hånden. Jeg afslog det med den begrundelse, at jeg havde tilsmudset
min hånd ved at hive en bog ud fra en af reolerne og åbne den, hvilket vistnok
var korrekt.
En anden slægtning, som optrådte nervøst og eksalteret, var
meget optaget af, at jeg ikke begyndte på at udvælge mig ting blandt tingene på
loftet og lægge dem til side, før alle arvingerne var til stede. Måske troede
han, at jeg allerede var begyndt på det på grund af min tilsmudsede hånd, som
efterhånden tiltrak sig den samme opmærksomhed i mørket som blodet på en
mordmistænkts tøj. Ja, jeg var vist allerede dømt skyldig af ham ved hans indre
domstol, hvor han både agerede anklager og dommer. Forsvaret var afskaffet ved
den rettergang. Derpå gik han nedenunder for at konferere med de andre arvinger.
Nu skulle slagsmålet om, hvordan tingene skulle fordeles
mellem arvingerne, til at begynde. Der var sikkert, selv om jeg ikke havde blik
for det, mange værdifulde genstande på loftet. Især møblerne og vaserne fangede
min interesse. For hver gang jeg så på dem, blev materialerne, de var lavet af,
mere og mere ædle, så jeg til sidst måtte se bort for ikke at blive blændet.
Men jeg havde ikke lyst til at arve nogen af de gamle ting. Den fortællingens
aura, den enkelte genstand var omgivet af, begrænsede sig til at høre hjemme i
en nu tabt tid. Den enkelte genstand var som et gammelt menneske, der er opsat
på at fortælle historier fra sin barndom og ungdom, men med sin milde megalomani
ikke indser, at fortællingerne ikke har nogen relevans for nutidens børn og
unge. Tiden går, men menneskene og de ting, som omgiver dem, går ikke med.
Glemslens vande stiger og tager dem med ned i sit dyb. Som druknende kan man
godt undre sig over de ganske få udvalgte mennesker og ting, som undgår denne
skæbne. De flyder ovenpå og skyller i land på evighedens kyst. Hvad er det for
en egenskab, de har, som vi andre ikke har? Jeg tror, at det må være en evne
til at række ud over sig selv, både på godt og ondt. Nærmere kan jeg ikke komme
det.
Men tilbage til drømmen: Tingene skulle fordeles mellem
arvingerne, men jeg havde ikke lyst til at arve nogen som helst af dem. På den
anden side var jeg bange for, at mit arveafkald ville blive tolket som udtryk
for en svag karakter af mine slægtninge, som udtryk for en manglende vilje til
at kæmpe for min ret. Det ville jeg for alt i verden undgå. Jeg ville kæmpe som
en løve mod de andre arvinger, blot ikke om arven. Fast besluttet på dette
paradoksale forehavende knyttede jeg hænderne med henblik på den forestående
kamp.
Et sted på loftet fik jeg øje på nogle fotografier af mig
selv som dreng. Jeg virkede så tynd og spinkel, som om jeg var blevet forsømt
af mine forældre, hvilket jeg ikke kunne få til at stemme med mine erindringer.
Således hensunket i tanker om den sande karakter af min barndom sluttede
drømmen omkring mig.
2.
Jeg var i en slem knibe: Til min store overraskelse viste
det sig nemlig, at mine forældres hus, som var det eneste, mine forældre havde
efterladt sig ved deres død, og som nu var blevet sat til salg af bobestyreren,
for at den store gæld og de mange ubetalte regninger, som der blev ved med at
komme rykkere for, kunne betales, hvilket havde den sørgelige konsekvens, at
min arv kun ville komme til at beløbe sig til et ubetydelig pengebeløb, var
beliggende i et tivoli, og som om det ikke var nok, endvidere ingen ydervægge
havde, så det stod helt åbent for uvedkommende færdsel og ophold.
Da jeg en aften tog ud for at bese ejendommen, fandt jeg
således for mig helt fremmede opstemte mennesker gående rundt på ejendommens
grund og endda også inde i selve huset. Eksempelvis sad nogle unge mænd og drak
øl om det bord, hvor jeg sammen med min far og mor havde spist aftensmad i min
barndom. Jeg ville forklare dem sagens rette sammenhæng: at de opholdt sig på
en privat grund, for at få dem til at fortrække, men i det samme øjeblik greb
en usoigneret vagabond med sin store opsvulmede hånd med fingre med sorte negle
om min hånd og holdt mig tilbage for at fortælle mig sit livs lidelseshistorie.
Det ville jeg naturligvis ikke høre tale om, da jeg mente, at hans
lidelseshistorie umuligt kunne være større end min egen, og jeg ville derfor
vriste mig fri af hans greb, hvilket tilsyneladende også lod til at lykkes for
mig. Dog helt at slippe af med vagabonden lykkedes det tilsyneladende alligevel
ikke for mig. En følelse af, at han på afstand fulgte efter mig og overvågede
min gøren og laden, ville ikke helt slippe mig. Oven i alt andet havde jeg fået
en art snavset dobbeltgænger, som forsøgte at overgå mig i hjemløshed og
ulykke.
Jeg henvendte mig nu til en mand i en af de opstemte
grupper, som opholdt sig på mine forældres ejendom, en mand, der til trods for,
at han befandt sig i muntert lag, alligevel bevarede en vis myndig udstråling,
som virkede tillidsvækkende på mig. Han lyttede da også opmærksomt, med stadig
mere rynkede bryn, til det, jeg havde at sige, da han kunne se på mig, at jeg
var i stor nød. Da jeg var færdig med min beretning, tog han ordet og sagde:
”Du har ret i, at du er i en slem knibe, ulykkelige menneske.
Denne ejendom vil næppe nogensinde blive solgt. Nok er det en gang imellem som
her i aften for mig og mit selskab sjovt at feste – at fyre den af, som man
siger – men ingen – jeg gentager: ingen! – ønsker at bo i et tivoli til dagligt.”
Derpå vendte han sig om mod sine venner og genoptog den
muntre snak med dem.
hvorfor tagger du nogle af dine historier "overflødige"? Det forstår jeg ikke.
SvarSletDet er vel, fordi jeg ikke synes, at mine tekster er vigtige, og at jeg ikke kan forestille mig, at andre synes, at de er vigtige. Hvad er så vigtigt? Det er vel, hvis jeg havde overværet en forbrydelse. Så ville jeg skulle afgive vidneforklaring. Politiet ville stille mig mange spørgsmål og igen og igen bede mig fortælle, hvad jeg havde set og hørt. Var bilen rød eller hvid? Hvad forestillede tatoveringen, manden havde på sin ene arm? Hvilket sprog talte han? Alle de små iagttagelser ville være vigtige, fordi de ville kunne føre til, at man fangede forbryderen. Politifolkene ville lytte opmærksomt til min fortælling. Den ville være vigtig. Men hvis jeg uopfordret tog hen på politistationen og begyndte at læse en af mine tekster op, så ville man efter to-tre sætninger venligt, men bestemt bede mig om at finde et andet publikum. Det er vel kun det, som griber ind og har betydning for det liv, som leves her og nu, som har betydning? Og mine drømmeagtige tekster, som tit lukker sig om sig selv, tilhører ligesom en anden verden, langt fra den virkelighed som udspiller sig til daglig.
SvarSletJeg sad engang i en ventesal på en togstation. Der var mange mennesker til stede. På et tidspunkt kom en vagabondagtig type ind i ventesalen sammen med en kvinde, som sandsynligvis var en værge eller en eller anden fra kommunen. Vagabonden havde vist fået rigeligt at drikke, eller også var han påvirket af stoffer, for han talte i et væk. Der var ikke nogen, som svarede ham, hverken kvinden eller de andre i ventesalen. Der sad vi så alle tavse, mens hans tilsyneladende endeløse enetale fyldte ventesalen. Jeg tror ikke, at der var nogen, som hørte efter. Folk syntes vel, at det var vrøvlesnak. Mange sad vel og ønskede, at han ville tie stille, så deres ører kunne få lidt hvile. Hvis man havde spurgt dem, om de syntes, at mandens snak var overflødig, ville de nok have nikket.
Men jeg begyndte at lytte til det, vagabonden sagde, og da opdagede jeg, at han faktisk talte et godt dansk, bedre end de fleste af os andre. Hver sætning var original, og der var ligesom en sammenhæng og mening i talestrømmen. Den var måske lidt særegen, og det krævede, at man levede sig ind i mandens univers. Men der var faktisk noget poetisk over hans tale, selvom det nok var alkohol, som var motoren. Men han havde i hvert fald en evne til at give udtryk for sig selv og skabe sit eget univers. I dag kan jeg ikke mere huske, hvad han talte om. Det er væk for altid, ligesom de fleste af vores ord. Og som sagt: Jeg tror, at de andre ventende passagerer syntes, at han vrøvlede, og at hans tale var overflødig.
Selvom jeg har et arbejde og en lejlighed føler jeg nogle gange, at jeg er ligesom vagabonden i ventesalen. Jeg er også lidt af en randeksistens. Og jeg tror, at mange folk synes, at jeg taler for omstændeligt, væver, vrøvler og taler sort. Når jeg taler med folk, så afbryder de mig og siger, at de ikke forstår, hvad jeg siger. Det har ført til, at jeg ikke siger så meget, og at jeg bestræber mig på at tale meget konkret og kortfattet, men man kan jo ikke grundlæggende lave om på sig selv, så jeg falder ofte i og ryger ud ad en tangent. Så det er derfor, at jeg anvender ordet ”overflødig”, forstået som noget uvæsentligt, men også som noget, der er alt for meget af, altså som ”overflødig” som i ”overflødighedshorn”.
Men bortset fra det, så er det lidt mærkeligt det med at have en blog, hvor man publicerer indlæg uopfordret. Det kender du vel, hvis du selv har en blog, hvor du skriver digte og små historier? Det er ligesom, at man skriver ud i et stort mørke, og man ved ikke, om der er nogen, der læser med, og hvad de eventuelt måtte tænke. Så er der noget dejligt uprætentiøst over at kalde sine tekster for overflødige. Så har man ligesom ikke lovet ens ukendte læsere mere, end man kan holde. Men jeg er glad for, at internettet giver en den mulighed for at lave det lille univers, som en blog kan være. Hvis jeg ikke havde den mulighed, ville jeg nok ikke få skrevet noget. Nå, det var et langt svar på et kort spørgsmål, lidt overflødigt kunne man måske sige.
ok, jeg forstår nu, hvorfor du gør det. Tak.
SvarSlet