lørdag den 11. april 2015

Ensom mellem forfædre og efterkommere

Ild og vand
Ild og vand

Havde du kysset mig, havde du kysset mine forfædres sprukne læber. Jeg bærer kisterne med deres opløste lig og smuldrede skeletter på mine skuldre som Atlas himmelhvælvingen, og havde du kysset mig, hvilket du ikke gjorde, havde vi begyndt rejsen til - ikke det forjættede land - men noget så kedsommeligt borgerligt som et hjem med barnegråd og bleskift.

Forfædrene og efterkommerne binder i fællesskab garn for de elskende. Vi undslap imidlertid begge gennem maskerne.

Du vil brænde op i din fornufts ild. Dit mørkblonde hår vil langsomt grånes. Blive til aske. Jeg ser dig som en gammel kvinde for mit indre blik, men det gør ikke min fortvivlelse mindre. Den vil give mig adgang til nye og hidtil ukendte rum i det labyrintiske kælderkompleks under Amors tomme slot.

De mørke vande vil stige, bølgerne slå mod mit hjertes kyster, mine havblå øjne flyde over. Jeg vil stige ned til forfædrenes fugtige dvælesteder. En fangelejr. En trappe ned i mørket.

Man siger, at ild og vand aldrig kan forenes. Men det er fornuften, som taler, ikke følelserne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar