En erfaren sygeplejerske fortalte mig engang, at foråret er
den sværeste tid for den ældre del af befolkningen. Lysets tilbagekomst og
vegetationens spiring og blomstring kan virke voldsom på et menneske med fysisk
og psykisk svækkelse. Det følgende brudstykke af en samtale, som jeg overhørte
for nylig, blev imidlertid ført mellem to yngre mennesker. Jeg havde svært ved
at følge A.s talestrøm. Det har derfor været nødvendigt at rekonstruere en del
af ordene og sætningerne, hvilket muligvis forvansker den oprindelige mening.
Hvem er det egentlig, der taler? Hvad er det egentlig, der siges? Jeg føler
ofte, at vi, de efterladte, står med en samling fragmenter, som det ikke er
muligt at samle til et forståeligt hele.
Floras mørke tvillingesøster |
Vinteren har trods alt mådehold. De tilbageholdte farver. Den
afklædte naturs karakter af skrift, jegets forsvarsmur mod noche oscura og terra
incognita, to begreber, samme indhold, evigt voksende, trods vores pothos. Snekrystallerne,
som ligner kyske blomster fra ideverdenen. De trives bedst i kulde ligesom forstandens
tankekonstruktioner.
Men hvad kan meningen med Floras kaos være andet end
helvedets kolonisation af de jordiske regioner? Ja, selv evigheden og dermed den
efterladtes eventuelle genforening med den elskede synes at være truet. Der
vokser skvalderkål rundt om himlens tomme tronstol.”
B.: ”Nej, nu må du holde op. Foråret er et ubetvivleligt gode.”
A. (forundret): ”Har du ikke hørt om de hedenske samfund,
som ofrede al førstegrøde til krigsguden Mars? At foråret i vores affortryllede
tid er højsæson for selvmord, er et ekko af ver sacrum.
De udvalgte bliver ikke ofret ved barbariske ritualer. Vi
lader dem med lukkede døre og bortvendte rygge forstå at de er blevet overflødige.
De på deres side laver ingen scener, pakker de gode minder og går bort med
sænkede hoveder, endnu menneskelige, samfundets selvmyrdede. For den efterladte
er syrenernes blomstring derfor ensbetydende med den elskedes migration til de
mørklagte områder af menneskeslægtens kosmiske legeme.
Floras mørke tvillingesøster kommer til den efterladte i
forårsnatten, bevidst om sin egen skønhed som Venus Kallipygos, men af ibenholt
og med forvoksede ravnevinger. Hun sætter sig overskrævs på ham som en succubus.
De stive fjer og bløde dun lukker sig om ham som et kistelåg. Sammen drømmer de
om det sorte forår.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar