mandag den 22. september 2014

Rystet vidne til efterår

Gennemtrænge Mayas slør, endelig udfrielse fra samsara
Slap de endelig fri af samsara?

To omflakkende måger opsluges af den disede himmels uendelige bug. Slap de endelig fri af samsara?

De falmende kastanjetræer forvandler Søerne til kar fyldt med blod. Det ligner scenen for et folkemord, men de rullende kameraer og de selvforelskede journalister foran dem mangler, så det kan ikke være virkelighed. Det er nok bare efteråret, som har gjort sit indtog i Indre By.

Jeg sammenligner to afrevne fingre fra kastanjetræernes tusindvis af fremstrakte hænder. Jo mere visne de er, jo mere intens synes deres blodrøde farve at fremstå. Jeg ser for mit indre blik Isenheimeralterets krampagtigt opadvendte håndflader. ”Dine sår er vores. Vores sår er dine,” hvisker jeg bevæget, mens de to måger fra før med en hånlig latter atter gør deres entre i illusionernes rige. Hermed synes muligheden for antropomorfisme heldigvis også opbrugt.

Kastanjetræernes frugter, som fremhæves på baggrund af de i retfærdighedens navn mere rustrøde end blodrøde trækroner, minder mig både af farve og størrelse om limefrugter. Jeg får lyst til et glas limonade, men bliver straks brødebetynget over min tropiske digression og forsøger at genindtræde i rollen som rystet vidne til naturens død i den nordlige tempererede klimazone.

Jeg kan godt lide de grønne frugters pigge. Det fortæller, at naturen værner om noget på en gang sårbart og værdifuldt. Tænk, hvis menneskenes drømme på samme måde var indkapslet i en pigget skål. Så ville verden se meget anderledes ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar