mandag den 29. november 2010

Grænselandet

Grænselandet mellem drøm og virkelighed - et digt

det fortælles at der i tidernes morgen
blev sat skel mellem drøm og virkelighed
mellem liv og død

det var nødvendigt
for den fælles erkendelsesproces
som alle atomer i universet
og dermed også mennesket er en del af
nemlig den at universet vil forstå sig selv

for hvad er at tænke og leve andet at sætte skel
og at drømme og dø andet end at udviske dem igen?

som florlette gardiner
der sagte bevæger sig i luftningen
er jeg når jeg bevæger mig ind i grænselandet
med mine tre øjne endnu i stand til
at ane det urgamle skel

dog frygter jeg en dag på samme måde
som en digter frygter at miste inspirationen
ikke mere at kunne øjne skellet

uforvarende som en mor
der træder på sit barns indbildte ven
vil jeg komme til at krydse grænsen

bag mig vil jeg efterlade mig
min iskolde ham;
broder æsel

i mit nye fædreland;
det dobbelte rige;
drømmen og døden
vil jeg være ren fortælling

Ingen kommentarer:

Send en kommentar